Om oss

Enheten för medicinens historia inrättades 1981 med Eric Lindstedt som förste chef. Syftet var att ge studenterna vid medicinska fakulteten ökad kunskap om medicinens förflutna samt praktisk möjlighet att på egen hand utforska medicinhistorien. Genom åren har flera doktorsavhandlingar lagts fram. Mellan åren 1997 - 2022 var Peter Nilsson chef. Sedan 2023 leds verksamheten av Jonatan Wistrand.

25 år med Enheten för medicinens historia –en summering (länken öppnas i nytt fönster)

Photo of anatomical dissection at Lund University, late 19th century
Anatomisk dissektion för studenter mot slutet av 1800-talet under ledning av professor Carl M. Fürst (1854-1935). SMHS bildarkiv