Rapport från den 27:e Medicinhistoriska kongressen i Köpenhamn 22-25 maj 2019

Denna medicinhistoriska kongress, som alternerar mellan de olika nordiska länderna vart annat år, slog i år ner i Köpenhamn. Nedslag är nog det mest adekvata ordet, eftersom kongressen bestod av olika disparata ämnen som oftast penetrerade ämnen på djupet, snarare än att försöka finna en gemensam röd tråd, som inte på något sätt var röd. Eftersom flera av sessionerna hölls parallellt, fanns goda möjligheter att välja ämnen efter intresse.

Kongressen öppnades av rektorn för Köpenhamns universitet, mikrobiologen Henrik C. Wegener, och inleddes med ett par föredrag om spjutspetsforskningen om hur DNA förändrar synen på både vår härkomst och på sjukdomspanoramat i äldre tider, inte minst i förhistorisk tid. Keynote speaker var Eske Willerslev, en av världens främsta auktoriteter på fältet. Denna presentation följdes upp av föredrag om hur DNA kom in i rättsmedicinen, som initialt misstroddes av juridiken. Till följd av detta blev de första personerna som åtalades med DNA som främsta bevis frikända, trots att bevisen står sig. Men är man en gång frikänd, så är man ju det.

Presentationerna täckte många ämnen som:

• Historien om tecken på död
  • Konsten att framställa medicinska avbilder
  • Organdonationer (särskilt hjärnor där man i Danmark har en samling av 9479 stycken, som man inte riktigt vet vad man ska använda till)
  • Paneldebatt om vad man ska med medicinhistoriska muséer till och hur de bäst kan användas (med fyra museichefer som panelister)
  • ”Ortodox medicin”
  • ”Den psykiatriska professionen”
  • Visuell konst, litteratur och medicin
  • Ljusets hemligheter
  • Lepra
  • Familjeläkaren och den medicinska osäkerheten
  • De medicinhistoriska kongresserna 1967-2019,
  • Berömda danska cancerforskare
  • Krigstida sjukvård och tuberkulos.t
  • Kunskapsöverföring och sociala nätverk
  • Medicinskt minne, folkhälsovetenskap och politik.

Förutom detta anordnades ett otal antal studiebesök och sociala aktiviteter. Och – inte minst – skapades kontakter för ett utökat och fördjupat samarbete med andra deltagande institutioner. Inte bara i Norden – det fanns andra också. Icke att förglömma det från Netflix nu så berömda Charitésjukhuset i Berlin, som representerades av sin museichef.

Nästa Nordiska Medicinsk-Historiska Kongress (NMHC 2021) äger rum i Helsingfors den 26-29 maj 2021 men kan redan nu besökas på www.nmhc2021.fi

• Registreringen har redan öppnats.
  • Den 1 september börjar man ta emot abstracts.
  • Den 1 december slutar man ta emot abstracts.
  • Den 15 januari publiceras programmet.
  • Och: den 26-29 maj 2021 ses vi i Helsingfors!

Anders Jeppsson